
Előszó
helyett
És Vigyázz Nagyon Magadra, Édes Fiam!
mondta anyám,
ahányszor csak útnak indultam valahová. Nagyanyám is, de lévén ő kecskeméti, „Édös
Fiam!”-ot mondott, holott neki Édös Unokájának kellett volna lennem. Ezt viszont
sohasem mondta „neköm”.
Mielőtt e könyvbe belekezdenének, hadd figyelmeztessem
Önöket: „És Vigyázzanak Magukra Nagyon!”, mert járatlan utak felé indulnak velem,
és ráadásul olyasvalakivel teszik ezt, aki nem rendelkezik jogosítvánnyal a célterületekre.
Autodidakta, vagyis bevallottan amatőr.
Emiatt persze még nem kellene nagyon
vigyázniuk. Sokan vagyunk ilyenek. Csakhogy én eredetinek vélt, saját feltevéseimet
mondom majd el Önöknek. Olyan sejtéseket, amelyek bizonyítatlanok, és ráadásul
szöges ellentétben állnak a mindenki által elfogadandó tudományos tézisekkel és
világnézeti alapokkal.
Veszélyes zóna! Tudományosan tisztánlátók kivételével
jobb, ha itt és most mindenki leteszi a könyvet! Aki mégsem, annak lelke rajta!
A továbbolvasóknak elmondom, hogy ez a könyv nem irodalom, sem nem sci-fi,
mert nem kitalált történetről szól. Nem is tudományos ismeretterjesztés, mert
eredeti feltevésekről és egy szemléletről beszél, melyekre az idegen nyelvek tanítási
technológiájának megreformálása során jutottam. Ez tehát itt elmélkedés. Akkor
esszé lenne? Igen, ha abba egy ilyen, érzelmektől, emlékektől is átitatott, olykor
pőrén személyes írás is belefér.
Miről is lesz benne szó?!
A velünk születő
és a szerzett képességeinkről, viselkedésünk eredetéről, testünk és idegrendszerünk
együttműködéséről, a kulturális és genetikus átörökítésről, az evolúcióról, az
élővilágról. Sok rövidke fejezetben próbáltam ehhez áttekinteni és mérnökien leegyszerűsíteni
a lényeget, melyből fogalmi gondolkodásunk, tudatunk, képzeletünk, valamint a
tanulásunk, emlékezetünk, tudásunk összeállhat. Szólok az izgalmas titokról, az
alvásról és az álmodásról, és a csodáról, ami velünk estéről reggelre, alvásunk
közben megesik: a tudás-konszolidációról.
Eljutunk így az emberi kiváltságnak
hitt nyelvi képességünkig, a grammatikus nyelv keletkezésének, tanulásának és
tanításának kérdésköréig. Saját elméletet alkotok a nyelv lényegéről és keletkezésének
lehetséges folyamatáról. Ennek első képződménye a terepasztalon tárgyszimbólumokkal
működtetett Előnyelv lehetett. A megnyilatkozó az itt megjelenített szituációkról
saját perspektívájából beszél, de a közlések tartalmát ki-ki a maga
perspektívájából
értelmezi. Ezek koordináta-rendszerbeli transzformációk, és szerintem ezek mögöttes
összefüggései állnak a világ számtalan nyelve máig egységes struktúrájú nyelvtanainak
hátterében.
A nyelvtan így oly magától értetődő, hogy az egy-két éves kisgyerek
önerejéből megfejti környezete nyelvhasználatát. Bizonyára képes lehet rá más,
magasabb rendű élőlény is, akinek a mienkhez hasonló testi és idegrendszeri felépítést
biztosított genetikai állománya. A könyv befejezéseként emiatt szó lesz egy mesterséges
előnyelv, mondjuk egy Elefánt- vagy éppen KutyaEszperantó létrehozásának lehetőségéről.
Ez az elképzelés persze vaskosan ellentmond a közfelfogásban jelenlévő előítéleteknek,
a hitvilágoknak, a manapság tudományosnak tartott nézeteknek. Ez nem lenne még
baj. Nézeteink, ha nagy tehetetlenséggel is, de változékonyak. Viszont kiszámíthatatlan
veszélyekkel járhat az elképzelés megvalósulása, mert megrendülhetne tőle Földünkön
az ember hegemóniája is. Mit tegyek? Megfigyeléseim, elemzéseim végül az élővilágról
való közfelfogásunk ilyen módosításához is elvezettek.
A lényeg mégsem ez,
hanem az idegen nyelv tanulási-tanítási technológiája, melyet véleményem és 16
éves kutató-fejlesztő tevékenységem tapasztalatai alapján teljesen új alapokra
lehet is és kell is helyezni.
Remélem, hogy kíváncsiak arra is, kicsoda-micsoda
ez a könyv címét adó Szimu? Kérem, hogy érjék be egyelőre annyival, hogy egy szimulátor
beceneve. Élő szerelési egységekből és bio-komputerből előállítandó emberszimulátorról
van szó. Egy gondolati modellről, mely elemzésre szolgál.
Ki merészkedhetik
ennyi tudományágat átfogó területre?
Tudományos területvédőkkel való csatázás
nélkül megteheti bátran, aki filozófus, nyelvész, biológus, biokémikus, etológus,
genetikus, neurológus, pszichológus. Tehetnék talán a fizikusok, a csillagászok,
és talán még sokan mások. De teheti-e vajon egy mérnökember is? A közfelfogás
szerint aligha.
Testről és lélekről is komoly szó esik közben. Talán papnak,
keleti bölcsességek tudójának, ezoterikusnak kellene lennem, de sajnálom, az sem
vagyok. Ennek ellenére írok róla.
Ki is lennék én? Ember – töredékes ismeretekkel
és azzal a konok igénnyel, hogy a tudás és alkalmazásai összeillők legyenek. Azzal,
hogy elfogadható hibahatáron belül viselkedjenek a gondolkodásunk hátterében megbúvó
modellek és a valóság. Kezdő mérnökként már egy egyszerű fűtő- vagy éppen klímaberendezésnél
is azt tapasztaltam, hogy az elmélet és a gyakorlat között hiányzik az összhang.
Ilyenkor a modellt kellett módosítani. Mintegy negyvenévi tudományos gyakorlattal
a hátam mögött tisztelem a tényeket, a tapasztalatot, de áhítat nélkül tekintek
a köréjük épített emberi hiedelmekre.
Megtanultam azt is, hogy a világ az
alapvető újításokra, találmányokra nem nyitott. Az új gondolatokat ezért szélmalomharcok
vívása helyett jobb békésen útjukra bocsátani.
„Suszter maradjon a kaptafánál!”
– mondták, de a kaptafámat és a körülötte dúló harcokat negyed századnyi idő alatt
meguntam.
Kalandoztam, és egy véletlen miatt az idegen nyelv körül kötöttem
ki. Nem gondoltam, hogy elméletéből végül könyv születik. Ez melléktermék. Praktikus
feladata, hogy érthetővé tegye magát a megújított nyelvtanítási gyakorlatot. Az
„ElefántEszperantó” ehhez képest csak csiklandozó spekuláció.
Liberálisan
bánunk az elmebetegekkel manapság – figyelmeztettek jóakaratúan. A nem igazán
közveszélyesek szabadon kószálhatnak, szónokolhatnak a Hyde parkban, s alhatnak
New York utcáin, vagy hídjai alatt. Nem zárják őket bolondokházába. S mert többnyire
nincs betegségtudatuk, s nem kérik a segítséget, nem is lehet rajtuk segíteni…
Szerencse.
Az is, hogy nem Giordano Bruno idejében születtem. Mártíromságra
nincs esély, az elmekórtanászok mással elfoglaltak, a Tudomány maga dönti el,
mikor melyik bankóját vonja ki a forgalomból. Nincs itt miért túl komolyan venni
magunkat. Kezdődjék a „hátha mégis, hátha mégsem” gondolati játék!
Aki
bújt, bújt, aki nem, nem, – megyek!
Vissza a tartalomjegyzékhez Tovább egy másik fejezetre