Érzékelés
és képzelet
A képzelet és a testi reakciók
Ismerik az őszibarack
ízét? Szeretik-e a zamatos, érett, egészen lágy sárgabarackot? Aromás, zamatos
tud lenni, nem mint oly gyakran a töknek bizonyuló sárgadinnye. Szeretik az érett
körtét? A szilvát zöldes lilán, vagy a lágyra megérettet? Ismerik a savanyított
szilvát is? És a szilvapálinkát?
Nekem muszáj volt nyelnem egyet, amíg ezeket
a sorokat beírtam a szövegszerkesztőmbe. Hát nem különös?
Mi köze nyálelválasztásomnak
szövegszerkesztő tevékenységemhez? Ha Pavlov doktor a kísérleti kutyái helyére
engem köt ki, s csak emleget különféle ételeket, mérhetően működne-e nyálelválasztásom?
Akkor is, ha nem lenne metronóm, ha nem csengetnének, s ha nem adnának nekem a
kísérlet után egy falatot sem?
Azt gyanítom, hogy sokáig, ha nem is korlátlan
ideig remekül működnék egy ilyen kísérletben mindenfajta kondicionálás, megerősítés
nélkül.
Vajon Iván Petrovics kísérletében a metronóm hangja „kutyanyelven”
nem annyit jelentett-e a kísérleti jószágnak, mint embernyelven az étel vagy az
etetés szó? Vajon a kutyák nyálelválasztását a metronóm vagy a kutya képzelete
indította el?
Tudom, a metronóm számunkra is érzékelhető, a kutya képzelete
pedig hozzáférhetetlen, amíg azt tartjuk róla. De ettől már bizonyos is, hogy
nincs, vagy hogy megnyilvánulásait egyszerűbb dolgokkal célszerű magyarázni?
Miért
gondolják sokan az íróasztal mellől vagy a szószékről, hogy a kutyának nem lehet
képzelete, és miért, hogy csak nekünk, egyedül csak nekünk, embereknek lehet?
Nekünk van, ebben akkor is bizonyos vagyok, ha a pszichológia könyvek nagy része
említést sem tesz róla, más része meg foglalkozik ugyan vele, de ... – hagyjuk
egyelőre!
Van-e a fa ágára oldalszélben leszálló madárnak is képzelete?
Kell, hogy legyen neki. Vajon a póknak hálója szélén, prédára várakozva lehet-e
elképzelése a leendő prédájáról? A háló rezdüléseiből – mint a horgász zsinórja
mozgásából – izgalomba jön-e? Már az előjelekből érzékeli-e a préda eljövetelét?
Tudja-e előre, hogy lakomája szúnyog, légy vagy ízletes darázs lesz-e?
Vajon
az elefántok vagy Pavlov kutyája, netán a labirintusban futó patkány, és a többi,
velünk hasonlatos anatómiájú állat képzelete ne működnék váratlanság esetén a
mienkhez hasonlóan? Ők ne látnák, ne éreznék meg a dolgok folytatását, ne ahhoz
igazítanák viselkedésüket? A nyálelválasztás vizsgálata a kutya intelligenciáját
és előreszámoló képességét bizonyítja.
A kutya rájött, hogy az ételt a metronóm
adja.
Pavlov naplója szerint a megkötözöttségből elengedett kutya a kísérletben
nem az ételéhez, hanem a metronómhoz ment, és farkcsóválással köszönte az ételt.
Intelligens kutyának jóban kell lennie a Metronóm-Istenekkel. Csak a köszönet
után jön a jóllakás.
A kellemes eseménynek elébe vágó működés, a felkészült
várakozás és beállítódás hasznos volt a kutyának, és rendszeresen megerősítést
is nyert. Jó, ha tapasztalatainkból és intelligenciánkból fakadó előrelátásunkhoz,
és nem holmi vélt „genetikai programhoz” igazítjuk viselkedésünket.
Az eseményeknek
elébe vágó viselkedést a szabályozástechnikában is alkalmazzuk. Fel kell csak
idézzem magamban a műegyetem egyik buktató, szelektáló tantárgyában, a szabályozáselméletben
erről tanultakat. A szabályozott jellemző változásainak sebességével, netán gyorsulásával
arányos beavatkozások ilyen hatásúak.
A szabályozáselmélet elvonatkoztat a
konkrét folyamat fizikai, biológiai jellegzetességeinek mibenlététől. Ugyanezt
teszi az idegrendszer is. Mindegy neki, hogy hang, kontúr, íz vagy illat az, ami
változik a külvilágban. Mindent semleges, íztelen, szagtalan idegi aktivitásra
alakít át. Csak az a lényeg számára, hogy a várakozásának megfelelően változik-e
valami, vagy nem.
Furcsa érzés. Ebben a megvilágításban testünk és idegrendszerünk
együttműködésének végletekig leegyszerűsített modelljét látom most. Hatásmechanizmusokat
képzelhetünk idegi folyamatainkba, melynek közös nyelvük az idegi működés. Lehet
ez elvben nyitott láncú vagy hurkolt. Élőlényben a többszörös hurkoltság a valószínű.
A folyamatszabályozás elméletében a lényeg egyszerű. A külvilágban anyag
és energiatárolók feltöltődése, kisülése és hasonlók miatt holtidőkre, a változások
mértékével arányos, vagy sebességétől, gyorsulásától függő késleltetésekre, reagálásokra
számíthatunk. Ha idegrendszerünk képes ezeket a maga belső nyelvén modellezni,
képes lehet viselkedését a tetszőleges külső folyamatokhoz hozzáigazítani. Az
élővilág alkalmazkodik.
Tudatos elemzéseinkhez jó, ha a rendszerelemeket matematikailag
meg tudjuk jeleníteni. Ezek egyenként még szemléletesek, de egészükben elménk
számára áttekinthetetlenek. Csak felvetem: arányos, integráló és differenciáló
viselkedéselemekből, ezek hierarhikus egymásba ágyazásából és hurkolásaiból építhetnénk
fel tanulási, viselkedési modelljeinket.
A reflexekre, a kondicionálásra,
vagy éppen a genetikára vonatkozó ismeretek az általános műveltségünknek részét
képezik. Kár, hogy a dinamikus folyamatok viselkedéséről és irányításukról szóló
ismeretek nem.
Magam egyetemi éveim előtt irányítástechnikából analfabéta
voltam. Az irányítástechnika alfája a vezérlés, bétája a szabályozás. Egyszerű
az egész.
A vezérlésben a beavatkozások következményének nincs visszahatása
magára a beavatkozásra. A programvezérlés – feltételekhez rendelt vakvezetés.
Isten óvjon bennünket egy genetikailag beprogramozott gépkocsivezetőrobottól!
Ha kicsit félrehúz a kocsi, máris az árokban találjuk magunkat.
A szabályozás
során „ez” hat „arra”, és a következmény visszahat „erre”, magára a beavatkozásra
is. A gépkocsi úton tartásának szabályozásakor a robot az út tengelyvonalától
való irányeltéréstől, a sebességtől és más tényezőktől függően, finoman változtatja
a kormánykerék helyzetét, ami az út tengelyvonalától való irányeltérésre visszahat,
és erre a szabályozó robot ismételten változtat a kormány helyzetén.
A szabályozás
hurkolt hatásláncú működtetés, és hogy baj ne legyen belőle, kell a folyamatszabályozáshoz
a hozzáértés. Az ideges kezdő vezető vagy a rosszul tervezett „robot” hamar árokba
varázsolja a gépkocsit.
Mozgáskoordinációnk több hurkolt szabályozási kör harmonikus
működésére és együttműködésére támaszkodik. Működési összhangja, – még ügyetlenségeink
váratlan következményeinek korrigálása is – magasfokú élvezet. A figyelem szabadkorcsolyázása
a méla unalom helyett. Tesszük. Anélkül, hogy tudnánk róla, miként tesszük.
Vajon
mi változik meg a tapasztalással, a tanulással és miként rögzül észrevétlenül
bennünk? És ami kezdetben spontán figyelmet igényel tőlünk, miként válik begyakorlott
szokássá, sztereotip viselkedéssé? S ha már rögzült, miért és miként szublimál,
vész el egy része vagy egésze – ugyancsak észrevétlenül az idő múltával, és olykor
nyomtalanul?
Mi a tudás? Mi a felejtés, azaz a megszerzett képesség elvesztése?
Miért kell évről évre újra és újra tanulni, belejönni a sízésbe? Időközben
miért ügyetlenedünk el? Miért kell a zongoristának naponta gyakorolnia?
Az
adoma szerint néhány nap kihagyást saját maga már észrevesz játékán, egy hetet
kritikusa, annál többet pedig közönsége is.
Pályát tévesztettem, hogy ennyit
kérdezősködöm? Filozófusnak kellett volna mennem? Ugyan! Csak a nyelvtanulás-tanítás
gubancosságával foglalkoztam, és a magam szintjén meg kell sejtenem, miben áll
a nyelv lényege, a tanulásé, a tudásé, a viselkedésé – lévén a beszéd is viselkedés.
A
beszédészlelés és -megértés nem érthető meg az érzékelés és észlelés általánosabb
összefüggései nélkül, és a nyelvtan lényegének megértése sem megy a képzelet lényegének
elképzelése nélkül.
Pavlov kísérleteiről és nagyon szimpla értelmezéséről szinte
mindenki tud. Talán erre alapozva beszélnek sokan a nem emberi élőlény működéséről
oly mértékű leegyszerűsítéssel, mintha holmi „egyszerű inger – válasz meghatározottságokról”
lenne szó.
Inger – válasz meghatározottság? Hogy-hogy nem látjuk meg az összefüggések
felismerését és a gondolkodási kerülőút lerövidítését az ún. feltételes reflexekben?!
Az állatok is csak babonásak, amikor valódi összefüggést tulajdonítanak az
inger, azt követő viselkedésük és a megerősítésnek nevezett jutalom között. Ha
a kísérletező gondoskodik róla, hogy babonás feltételezésének helytállóságáról
az állat rendre meggyőződjék, megtapasztalhatja az állat értelmes viselkedését.
Persze meg is erősítheti magát abban az előítéletében is, mely szerint az állat
egy értelmetlen lény lenne. Gondolkodási modell dolga az egész.
Vegyük észre,
hogy a reflexszerűvé vált értelmes viselkedés az, ami a figyelmet más tevékenységek
végzésére felszabadítja. Ezt ember esetén szívesebben nevezzük sztereotip viselkedésnek.
A sztereotip viselkedés teszi számunkra is lehetővé, hogy életünk akcióiban
– cipőfűzőnkkel való megküzdésünkben például – ha egyszer rájöttünk valamely dolog
csínjára, később odafigyelés nélkül boldoguljunk vele.
Génállományunk kilencvenötnél
is nagyobb százalékában egyezünk a majmok, kutyák és elefántok génállományával.
A néhány százaléknyi különbség adja azt a látványos eltérést testfelépítésünk
arányaiban és bio-szerelési egységeink részleteiben.
Számomra elképzelhetetlen,
hogy ez az inci-finci eltérés a képzeletet, a gondolatot csak a mi számunkra engedélyezné,
és az ő számukra kizárttá tenné. Miért is hisszük, hogy ilyen hatalmas, minden
átmenetet nélkülöző, szakadásszerű különbség kell, hogy legyen ember és állat
között, mint amilyent manapság – vagy inkább még manapság is – illendő feltételeznünk?
A beszéd valóban feltűnő különbség közöttünk.
A világban sok helyen kísérleteznek
különféle állatok – papagájok, majmok, csimpánzok – emberi nyelvre tanításával.
A róluk szóló filmbeszámolók láttán mondhatjuk: lám-lám, ilyen korlátozottak az
állatok nyelvtanulási, de inkább azt is, hogy ilyen korlátozottak az ember nyelvtanítási
képességei.
Találgatjuk, hogy mit érzékeltünk?
Az erdőben egy
farönktől vagy egy árnyéktól megijedek, ha ember vagy fenyegető állat kontúrját
vélem felfedezni benne. Aztán megdermedve „jobban megnézem”. Elmozdítom fejem,
s figyelem a viszonylagos mozgásokat, s elmosolyodom: egy hasonló kontúrral tévesztettem
meg magam.
Testem nem tud egyszerre, egy időben két különböző dolgot elképzelni.
Az
észlelés és érzékelés időt vesz igénybe. A hangforrás irányát, a dolgok, tárgyak
térbeli helyzetét érzékeljük, és az egybetartozó, egy komplexumról származó jeleket
elválasztjuk a környezetét alkotó többitől, amikor kifigyeljük: melyek változnak
együtt, s melyek nem teszik ezt. Így lehet ez a beszédnél csakúgy, mint a látott,
hallott jelzéseknél. Ha valami egyszeri, de mégis, kellően tartós jel volt, akkor
mintázatát bio-komputerünk újragenerálja, felidézi, és ellenőrzi, kiegészíti,
kikerekíti valamire.
Farönk vagy ragadozó volt-e vajon, amit észleltünk?
Tintapaca, vagy táncoló gólya az, amit láttunk? Az együtt változó ingerek feldolgozásában
idegsejt parcellák vesznek részt. Gyakran testhelyzetünket változtatjuk, hogy
az ehhez tartozó változásokkal pontosítsuk a megfigyelésünket.
Hivatásos borkóstolók
tudják, kell a sajt a semlegesítő íze támpont a bor megízleléséhez. Egyébként
érzékelésünk alkalmazkodik és módosul a korábbi élmények függvényében. Akár a
súlytalanság is megszokható.
Miről is van szó? A korábbi élményekből meglévő
tudáshoz való viszonyításról és annak eredményéről: a felismerésről, a ráismerésről,
a korábbról ismerttel való egybevetés során az azonosításról, a megkülönböztetésről,
a hasonlóságok és különbségek észleléséről, melyek részben a közös és részben
eltérő idegi parcellák részvételében, az egyes idegi parcellák jelmintázatának
egybevetésében adódnak. Ehhez tartozik a tanulás és a tudás, és mindeközben a
figyelem aktív mozgása, a megfigyelés és a figyelmen kívül hagyás. Ez digitális-komputerszerű
működéssel aligha lehetséges. Gondot jelent számunkra egy olyan egyszerű alakzat-felismerési
feladat megoldása is, mint a kézírás felismerése és az olvasás. Mert hogy az egyáltalán
nem is egyszerű.
A bio-komputernek a térbeliségen, a párhuzamos feldolgozáson,
a sejtszintű emlékezeten és talán valamilyen rezonanciaelven kell működnie. Egyszerre
ki kell választania, hogy milyen folyamat és folyamatelem melyik korábban megélt
folyamat hullámképével rezonál.
Tudom, hogy ez az „interferencia” és a „rezonancia”
kifejezés elővarázsolása sem jelent mindenkinek valami világos, konkrét tartalmat.
Azt hivatott érzékeltetni csupán, hogy miféle, ismert jelenséghez hasonló
folyamatokat képzelek el. Ugyanakkor kétlem, hogy a hullámok összegződéséről az
iskolákban tanultak képei teljesen elevenen megragadtak és maradtak meg olvasóimban.
Képtelen vagyok kitalálni, hogy sikerül-e megérzéseim lényegét mások számára megérezhetővé
tennem leírt szavaimmal.
Az érzékelésben és észlelésben részt vesz a spontán
érdeklődés, a kíváncsiság és vendégként jelen lehet a szándék, a törekvés, a tudatosság.
A figyelmemet, képzeletemet sok minden lekötheti, különösen ha lazára engedem
a szándékos figyelem gyeplőjét, és a szándékolt fegyelmezett viselkedésem.
És
következik a visszatérő kérdésem: vajon mindez csak az ember sajátja? Aligha!
Még a fegyelmezettség sem az. A csoportban vadászó ragadozók micsoda fegyelmezett
együttműködést produkálnak!
Az érzékelés és a képzelődés szavakat azonos értelemben
használom.
Joggal teszem-e ezt? Hétköznapi értelemben véve tiltakoznék ellene,
hiszen tudni vélem, mikor képzelődöm olyasmiről, ami nincs az elképzelt módon
jelen, és mikor érzékelek. Az érzékelt dolog a környezetemben jelen van.
Ilyen
egyszerű lenne-e?
A valóság és a képzelet határmezsgyéjét vajon az alvó, álmodó
ember is ilyen világosan látja? Vajon a hipnotizált miként tesz különbséget a
jelenlévő való, és a neki szuggerált, sugallott dolog élménye között? Vajon tudja-e
mindig a mesehallgatásba önfeledten belemerülő felnőtt vagy gyermek, hogy mi a
való és mi a képzelet? Kár, hogy csak kérdezni könnyű, s felelni nem!
Köznapi
értelemben mindenki tudja, mi a képzelet.
Természetes és nyelvi-szimbolikus
képzelettel rendelkezünk. És az állatok?
Ők vajon nyelvi-szimbolikus képzelettel
nem rendelkez(het)nek?
Vajon a méh, amikor táncát eljárja, rendelkezik-e hozzá
képzelettel, folyamatátlátással, emlékezettel? Vajon amikor a dolgozó méh útnak
indul a felderítő méh tánca alapján, miként éli meg az utasítások követését? Ha
eltérés adódik az emlékezete és a tapasztalata között, és így problémahelyzetbe
kerül, vajon mit tesz? Jó lenne egyszer erről a méhekkel elbeszélgetni, de félek,
nem vagyunk hozzá elég okosak.
Vagy mégis? Etológusok kísérletek keretében
megkérdezték erről a méheket, és értesülésem szerint kiderült, hogy tapasztalatainak
megfelelően a méh a tánccal kapott információt felülbírálja.
Vissza a tartalomjegyzékhez Tovább egy másik fejezetre