Előrelátás,
várakozás, ráismerés
Pillanatnyi, rövid- és hosszútávú emlékezetről fiatal
koromban nem hallottam. A pszichológia nem volt a marxizmus-leninizmus kedvenc
„tudománya”.
Pavlovról, meg a kutya nyál-elválasztásának méréséről viszont
már az általános iskolában tanultunk, és kívülről fújtuk az egyszerű tételt: a
dolgok ismétlésétől-ismétlődésétől és pozitív „megerősítésétől” kialakul a feltételes
reflex.
Szóval: ismétlés? Pontosítsuk a dolgot: aktív ismétlés vagy a dolgok
ismétlődése nem ugyanaz. Aktív ismétléseink a szokás területére vezetnek, a dolgok
ismétlődése pedig sejtésekére.
Ismétlés pozitív megerősítéssel a feltételes
reflex kialakulásának forrása. Ebből a sztereotípia, hogy az ismétlés lenne a
tudás anyja, a tudás pedig az ismétlés gyermeke. Egykori úszóedzőm szerint ezzel
valami baj van. Szerinte az ismétlés a mérhetetlen unalom anyukája, és egyetértek
vele. Mindenki, aki eleget úszott medencékben faltól falig, tudhatja ezt. De mégis:
az esti mesében, énekben, versben, táncban, zenében, de még az ételben is az ismert
visszatérése, és a visszatéréskor megélt ráismerési élményre várunk.
Ez az
ismétlődés jó. Már a gyereknek szóló mese szövegét sem variálhatta a mesélő. Nem
mondhatott mást, mint amire megelőlegezetten vártunk, mint ami bennünk előre szólt.
Az előrelátottól, a várttól eltérni tilos!
Ha mégis eltértek, kijavítottuk.
Miért?
Miért is akartuk ugyanazt a mesét ugyanúgy újra meg újra meghallgatni?
Miért akarjuk történeteinket másoknak újra meg újra elmesélni? A rádiók kívánság-műsoraiban
a hallgatók miért a jól ismert régi slágert kérik újra meg újra? Miért kell a
versnek, a slágerszövegnek refrén?
Vajon biztonságvágyunkkal, a biztonság
illúziójával függene ez össze?
A meglepetést kedveljük ugyan, de csak mértékkel.
Inkább féljük azt. Bio-komputer modellem idegi parcelláiban a más körülmények
közötti megismétlődés és a megismételt részben lévő pici változatosság segít a
folyamatok extrapolálásában és a várható folytatás kitalálásában.
Lehet,
hogy elejétől a végéig az egészből még semmit sem tudnék felidézni, de amikor
újra járom, újra hallom a dolgot, mégis mintha tudnám az egészet, mert percről
percre Ismerős a pillanatnyi állapot és a folytatás. Az adott környezetben, a
folyamat részleteiben kiismerem magam. Lehet, hogy ez a ráismerés, a felismerés,
a várt dolog újraélése adja a kívánt jó érzést, a sikert, az örömöt?
Az emlékezeti
egység – kvantum – végén ott a minivárakozás, a miniizgalom, mely minikielégülést
hoz. A hinta holtpontján sem a meglepetés ólálkodik.
Az ismert operaária,
sláger, vers hallgatása percről percre előrelátásunk és biztonságunk élményével
ajándékoz meg.
Előre hallom magamban, és siettetném az ismert folytatást.
A humorista tarsolya a váratlan meglepetést tartogatja. Amikor elrontják az
örömöm, s nem úgy folytatják a mesét, mint ahogyan kell, persze, hogy nevetek
vagy reklamálok. A jazz, az improvizáció más műfaj. Az főként meglepetéseket,
változatosságot, kiszámíthatatlanságot hordoz, miközben szerkezetében, a visszatérésekben
mégis megjelenik a kiszámíthatóság. Népszerűsége talán ezért csekélyebb értékeinél.
Várakozásomban
rendszerint előreszaladok. Így lehet derűsen várni, és előre megérezni a következő
pillanatokat, és önfeledten belemerülni az idő folyásába, akár a hintázásba. Múlatjuk
az időt, és megéljük előrelátásunk és a bekövetkező élmény egybeeséseit, eltéréseit,
és ennek harmóniáját. A ráismerés, a felismerés különleges élmény.
Vajon az
állatok hasonló anatómiájuknak köszönhetően hasonlóan lennének ezzel? A velünk
élő állatoknak is vannak rítusai, szokásai. Közösek idegrendszeri alapjaink, és
szemlátomást, kölcsönösen jól meg is értjük egymást.
Vissza a tartalomjegyzékhez Tovább egy másik fejezetre