Többszintes
körforgalom a parkolóházban
Ha központokba irányuló zsákutca helyett ideghálózati
és izomrendszer közötti körforgalomnak képzeltem eddig szellemi tevékenységem,
akkor ennek több szintű változatait a parkoló házak fel- és levezető úthálózatához,
és szintenkénti körforgalmához hasonlatosnak képzelhetem.
Ha valaki mozgó
lépcsős áruházakat képzeli el szívesebben, az is csak olyasféle architektúrát
lát maga előtt, ami a többszintes körforgalmat szimbolizálhatja. A földszinti
rész a főbejárattal jelképezze a jelen tényállapotát. Az első emelet a várható
jövőt, a további felső szintek pedig feltételezéseket. Az alsó szintek múltbeli
terepasztalok lehetnek. Ennél összetettebb struktúrák jellemeznek bennünket. Akárcsak
a másoknak tulajdonított szándékok, elképzelések többszintes parkolóháza is betölthetik
képzeletünket.
Vajon ilyesmi távol áll-e az állatok képzeletvilágától?
Valódi
terepismeretükben, térlátásukban, menekülési és becserkészési útvonalaik megválasztásában
viselkedésük azt mutatja, hogy csodálatos áttekintésük van a térről, és mások
feltételezett szándékait saját lehetőségeikkel egybevetik. A néhányéves embergyerekével
vetekszenek az állati teljesítmények...
Számomra úgy tűnik, mintha azonosulnék
mindennel, és mindenkivel, amit érzékelek, elképzelek, amiről értesülök. Azt hiszem,
hogy önök velem azonosulnak majd, amikor kezükben e könyvvel mostani gondolataim
megfelelőit és visszhangját és zsigeri reakcióikat is vizsgálgatják saját magukban.
A belső, néma beszédünk el tudja kerülni az érzelmeinket.
Csak amikor
megpróbálunk kimondani egy traumatikus hatású szót vagy mondatot, akkor remeg
meg a hangunk, akad el lélegzetünk, és forr torkunkra a szó. Gyakran nem is képzeljük
el azt, amit hallunk, látunk, vagy gondolunk, és nem tesszük ezt azzal sem, amiről
énekelünk.
„Száraz tónak nedves partján döglött béka kuruttyol.”
Ki ne
ismerné ezt a zagyvalékot? Ilyesmi is lehet a vers, a dalszöveg.
Hasonló képtelenségekről
szóló dalszöveg talán minden nyelvben van. Könnyen rögzül, és miközben hallgatjuk
vagy fújjuk a nótát, jelentését nem értelmezzük! Nem hiába terjedt el reklámszakemberek
körében:
Ha nincs mit mondanod, szedd versbe! Ha arra se telik, akkor énekeld
el!
Magánhirdetők szerelmi lírájában is bevált a tanítás.
Megismerés
– találgatás?
Képzeletemhez igazítom cselekedetemet. Összetett és változatos
módon igazítom hozzá. Többnyire megszokásból, odafigyelés nélkül, gátlástalan
biztonságban teszek dolgokat. Van, amikor méricskélve, latolgatva.
Érdekes
lenne a cselekvés belső fázisainak megismerése. Kár, hogy a tudományosságra valamit
is adó pszichológusok körében a magunkba tekintés, az introspekció az elmúlt évszázadban
tilos területnek számított.
Külső mérés, megfigyelés nem sokat tárhat fel
az óhaj, a vágy, a szándék, az akarat, az elhatározás, a döntés és a megvalósítás
fázisaiból.
Játék ez a képzelet, a figyelem fékeivel és kuplungjaival. A kuplung
kiengedése kell a cselekvéshez. Vannak olyan mozgáscselekvések – ballisztikus
mozgásnak nevezik ezeket – melyeket elindításuk után már nem tudunk megállítani,
korrigálni. Bokszolók tudnának mesélni róla, akik jól kitérő ellenfelük helyett
a levegőt csépelik. A kutya is ismeri a ballisztikus mozgásainkat. Ha lehajolunk,
mintha hajításhoz követ vennénk fel, és dobó mozdulatot teszünk, ugrásra kész
helyzetéből rohanvást indul. Vissza se néz, amíg elég sokszor nem futtattuk meg
hiába.
A kutyának ne lenne képzelete?
Képzelgéseiket megélhetik a vizuálisok
úgy is, mintha a különféle érzékelt összetevők egy képben összekombinálva találkoznának.
Én testérzetemben jelenítem meg az egyesített tudati tartalmat.
Maga az
érzékelés a megélt egységes élményhez képest egy összetettebb folyamatnak tűnik,
és lehet, hogy ennek időigényessége áll a számomra szinte érthetetlenül hosszú
reakcióidők hátterében.
Az érzékszervektől érkező bemeneti ingerek a feldolgozásuk
során szerintem bejárják a képzelet tartományait. Találgatjuk, hogy mi lehet kiváltó
oka. Milyen korábbi élményünkhöz hasonló dolog kelti az érdekes ingeregyüttest,
és amint valamilyen feltevésünk keletkezik, akkor gyorsan ellenőrizni, a feltevés
helyességéről megbizonyosodni is kell. Ha megerősítést nyer, utóellenőrzésre még
visszatekintünk rá. Ha elvetni kell feltevésünket, gyorsan más lehetőség után
nézünk. Ezek kerülő utak.
Lehet, hogy csak rajtuk juthatunk el a megélt, ellenőrzött
és ennek során megerősített, vagy elvetett észlelésig. Bajban vagyunk, amikor
precedens nélküli élményben van részünk. Ha valahogy így lenne, akkor nem lenne
csoda, hogy ez a folyamat sokáig tart.
Észlelési- illetve reakcióidőnk ugyan
meglepően nagyok, ennek ellenére észleléseinket és cselekedeteinket úgy éljük
meg, mintha azonnaliak lennének.
Mi a virtuális, a látszólagos?
Valaminek
puszta érzékelése lenne netán? Valamié, ami nincs jelen? De hiszen a jelenlévő
érzékelése is csak képzelet-megnyilvánulás. Képzeleti termék előállítása – bár
másként.
Valamiféle közvetlenségben éljük meg találgatásunkat. Akkor döbbenünk
rá, hogy érzékeléskor képzelődtünk, amikor nyilvánvalóvá válik, hogy valamit félreérzékeltünk,
félrehallottunk. Egy árnyat személynek vagy tárgynak hittünk, egy a bolt elé kiállított
ember alakú szobrot embernek.
A seregélyek mennyire bosszankodhatnak elmaradt
szőlőlakomáik felett, ha rájönnek egyszer, hogy madárijesztőtől ijedtek meg.
Úgy
tanítják: érzéki csalódás áldozatai vagyunk, pedig semmi baj nincs az érzékeinkkel.
Téves sínekre képzeletünk váltója vezet és az ellenőrzés tart a tévedésemben –néha
tartósan, néha csak egy ideig.
Sajnálom, hogy az idegrendszer működéséről ez
az elképzelés kirántotta a szőnyeget neveltetésem építménye alól. Hiszen olyan
természetesnek tűnt, hogy a külvilágra és önmagunkra vonatkozó élményeinket egységes,
egybefonódó egészként éljük át, emlékeit memóriánkban együttesen raktározzuk,
és hogy ezek agyunkban, belsőnkben történnek. Hogy közvetlenül, egyetlen egészként
jelennek meg ott, ahol lakoznak.
Számomra ebből az eszmefuttatásból az derült
ki, hogy mindenbe beleszól a képzeletünk, és ehhez kapcsolódik a testérzetünk,
tudatunk, aktivitásunk.
Vajon nem volt-e korai a sajnálkozásom és az örömöm?
Járható ez a gondolatmenet?
Elég fontos kérdés! Próbáljuk meg ezt a gondolatot
is többször bejárni! Úgy, mint érzékelésünk és észleléseink eredményeivel tesszük.
Ha az érzékelésünk összetevőit közvetlenül egybefogó idegi központ nincsen
az agyon belül, akkor ezt vagy testünkben kell keresnünk vagy a testünk aktivitásai
által „elérhető” térben – vagyis agyunkon kívül. Itt, kívül lehet és kell is keresnünk
azt a helyet, testi mozzanatot, képet, mely összefogottan képviselheti agyunk-testünk
együttese számára az összetartozókat.
Ezeket az aktuális rátekintésünk, testi
részvételünk, élményünk teszi összetartozóvá. Ilyen, a testbe kihelyezett, és
onnan a testérzetbe visszatérő jelzéssel kaphat agyunk. Egy magunk teremtette
impulzus-élményt, mely a zajoktól, zavarásoktól mentes.
Tenyerembe képzelem,
amit benne szorongatni vélek. Tekintetemmel generálom a távolt, ha valamit odaképzelek.
Ingerek mennek-jönnek fel-le, ide-oda, hinta-palinta.
Figyelmemmel megragadom
és gondolatvilágomban fenntartom(!) azt, amit kiválasztok. Gesztikulálásommal,
ide-oda handa-bandázásommal magam és mások számára is érzékeltetem, egymástól
el-elkülönítem ezeket, miközben a külvilág eseményei és a róluk kapott érzékszervi
feldolgozásaim a maguk útját járják. A külvilág és a képzeletvilág párhuzamos
létezése ez, külön-külön feldolgozásokkal.
Örültem, és teszem újból ennek a
helyzetnek kapcsán, akkor is, ha érzéki csalódásainkra gondolok. Így nem kell,
hogy ezek léte megrendítse bizalmunkat érzékszerveinkben és érzékelés-feldolgozásainkban.
Ezek nem érzéki, hanem csak képzelődési csalódások.
Örömmel szemlélődöm annak
valószínűségén is, hogy a hozzánk genetikailag, anatómiailag hasonló élőlényeknek
a folyamatokat részekre, összetevőikre bontó, elemző képességeik bizonyára a mienkhez
hasonlóak. Szemlélődésem közepette meglátni vélem a modell szerinti helyzetben
kreativitásunknak és az általánosító képességünknek anatómiai alapját is.
Gondolataink
szétfutásának, asszociációs lehetőségeinknek a tanúsejtek aktivitásaival kapcsolatba
hozható működési modellje is belefér látomásomba. Az sem csodálnivaló, ha félszavakból,
miniatűr gesztusokból, testbeszédből értjük egymást. Most ebben a rátekintésben
olyan egyszerűnek látható az egész.
És persze nem csak egymást, kutyáinkat
is értjük, meg a málnakedvelő medvét és a húskedvelő sakált is. Szokni kell a
szokatlan gondolatot.
Egy ilyesfajta képzeletmodell tehát sok, fontos jelenség
újragondolását teszi lehetővé és talán szükségszerűvé is. Miként azt a málnapélda
mutatta, az érzékszervi feldolgozás során figyelmünkkel kiragadhattunk bizonyos
részeket, és leválaszthattuk róluk a lényegtelent, a hozzájuk nem tartozó zajokat,
zavarásokat.
A lényegnek ezt a leválasztását és emlékezetessé tételét úgy
képzelem, hogy figyelmünkkel kiemelt élményrészlet testi megfelelőjét – teszem
azt, egy izomtónus növekedést – akár akaratlagosan fenntartjuk, felerősítjük testünkben,
és ezt a cselekedetünket magát érzékeljük is.
Emlékezetessé akkor válik igazán,
ha felfigyelünk a képzet keltette érzéseinkre, a dologhoz való szubjektív viszonyulásunkra
is.
Az így megtisztultnak tekintett részeket, élményösszetevőket vetíthetjük
rá testünk valamelyik szervének aktivitására, egy mozdulatára, izmaink megfeszülésére,
rándulására, vagy egy szó belső, néma kimondására, egy látvány generálására és
ezt a testtudatunkban, testérzetünkben tartogathatjuk: megjegyezhetjük, megjeleníthetjük.
Ebben a modellben nem holmi szimulátort, hanem magam valóságos működését próbálom
értelmezni. Igaz, Szimu számára saját magam működését állítom egyszerűsítésekkel
utánozandó mintának, és erre a magamról képzelt egyszerűsített modell is jó.
Ezzel
a gondolati modellel egy koncertteremben megélt teljes összhangzásból leválaszthatjuk,
és testünkbe kivetíthetjük a hegedű, a dob vagy a hárfa figyelmünk által megragadott
és leválasztott hangját és a hozzá kapcsolódó muzsikus, teszem azt, hegedűs látványát,
mozgását ... Többszólamú zenét figyelve a megszólaló és elhallgató zene frázisai,
motívumai, ritmusai csak úgy futkároznak testemben.
Tudtam-e érzékeltetni
sejtéseimet, megérzésemet?
Modellem szerinti megismerő folyamatok során
fontos tevékenységünk a találgatás. Azt találgathatjuk, hogy az éppen érzékelt
folyamat-összetevőkből vajon mi mire hasonlít, vagy mi mivel azonos a korábbról
ismert élmények közül. Ha a találgatásban melléfogunk, annyi baj legyen.
Megvannak
még a kiindulási adatok, és egy másik találgatásba kezdhetünk.
Vissza a tartalomjegyzékhez Tovább egy másik fejezetre