Négerek
az alagútbanAmikor először hallottam ezt a szóképet, nem tudtam, hogy
kerül a csizma helyett néger és alagút az asztalra. Egy vizuális képzeletű ember
számára a sötét alagútban serénykedő négerek látványa sokatmondó lehet, de én
csak értetlenül figyeltem, hogy miről van szó. Amikor később „tudat alattiról”
hallottam, hasonló értetlenséggel titkoltam, hogy fogalmam sincs arról, miről
is beszélhetnek. Később a magyar köznyelvben a fosztóképzős „tudattalan” kifejezés
lépett annak a misztikus pszichológiai fogalomnak a helyére. Ez a tudathoz képest
a tudattalant, a „tudatossal” szemben a „tudattalanul” végzett cselekvést, és
végül az „öntudatvesztést” is jelenthette. Sigmund Freudnak, a pszichoanalízis
megteremtőjének köszönhette az emberiség a múlt században az „elfojtás” fogalmát.
Nyüzsgő, és sötét szándékoktól terhes négerek serénykednek egy sötét alagútban.
Az elképzelés szerint álmaink és önmagunk előtt rejtett nappali gondolataink irányításában
vesznek részt. Rejtett tevékenységük életünk irányításában szinte meghatározó
szereppel bír. A tudattalan nyelve a szimbólum és az asszociáció. Üzenetei
megértéséhez a tudattalan természetét ismerő pszichoanalitikus rávezetésére van
szükség. Tudattalanunk bugyrait a pszichoanalitikus díványán szabad-asszociációkkal
töltött órák sokaságában lehet kiismerni. Felszínre kerülnek a régmúlt „elfojtott
vágyai, törekvései”. Ezeket kell katartikus élményekkel átalakítani. Pszichológus
barátom, Péter szerint a pszichében jól elfojtott dolgokat békén kell hagynunk.
Jó okkal jó helyen vannak ott, ahol vannak. Azokkal az elfojtásokkal van baj,
amelyek keze kikandikál, és integet a csatornafedőlap alól. Az ilyesféle elfojtás
zavarja a hétköznapi cselekvő életünket. Az analízis Péter szerint akkor terápia,
ha az egykor elfojtott vágy, szándék eredete nem csak tudatossá válik, hanem át
is alakul. Ellenkező esetben egy tudattalan okból szorongóból tudatosan szorongó
pácienst teremthetünk. Az átalakításhoz kell az élmény katartikus átdolgozása. A
Rohrschach-teszttel kapcsolatban szó esett már szeretett Margit nénimről, akitől
pszichém tudattalan részének létezéséről tudomást szereztem. A nála töltött
órák során a torokszorító érzéshullámok és kicsordult könynyek szerencsémre meghozták
a terápiás értékű katarzist is. Saját élményből tudom tehát, hogy valóban van
pszichénknek tudattalan Alagútja, melynek sötétjében négerek serénykednek. Ám
megtanultam azt is, hogy a két lábbal földön álló, napról napra dolgukat lelkizések
nélkül tevő emberek hibbantnak vagy érthetetlen nyelven beszélő Marslakónak néztek,
ha cselekedeteink ésszerű, tudatos okai mellett az elfojtott, tudattalan szándékokról
is szót ejtettem társaságukban. A normalitás megőrzésének látszatára adtam. Ilyesféle
utalással csak „beavatottak” körében éltem. Veszélyes vállalkozás tehát, ha
itt és most olvasóim számára mégis értelmezni szeretném bio-komputer modellemben
a tudattalan helyét, működésének lehetőségét? Bíztatom magam, hogy aki könyvírásra
adja fejét, tegye dolgát, és ne törődjék megítéltetésével! Visszatérek tehát
a tanúsejtekről szóló sejtésemre. Ha a testben vagy a külvilágban valami szenzációs
élmény adódik, ezzel összefüggésben álló közvetlen idegi aktivitásoknak az agyban
milliárdnyi idegsejt-tanúja lehet, hiszen az idegsejt-gomolyag terét a szinapszisok
keresztül-kasul átszövik. Csak a könnyebb megértés kedvéért képzeljük el, hogy
a szenzáció agyunk térfogatában egy villámszerűen átcikázó esemény, melyet a benne
érintett idegi területek a jó megfigyelhetőség érdekében újra meg újra produkálnak.
A tévében többször megismétlik, lassítva, a képet olykor megállítva újra lejátszanak
bizonyos jeleneteket. Ilyen mechanikus módon újra lejátszani élményeinket ugyan
nem tudjuk képzeletünkben, de számunkra fontos eseményeket újra teremtve újra
meg újra végiggondoljuk, újra átéljük. A közvetlenül érintett idegsejteken
kívül a gomolyagban lévő idegsejtek felfigyelnek a szenzáció folyamatára, és ki-ki
a maga „szinaptikus rálátásában” észleli az eseményt. Milliárdnyi a tanúsejt,
és mindegyiknek egyéni az élménye. Van, aki a szenzáció fényét, hangját, melegét
is első kézből, közvetlenül érzékeli, és van, aki csak egyik, vagy másik vonatkozását.
Mások takarásból csak a többi tanú izgalmát és reakcióját észlelik. A tanúk
szívesen elbeszélnék, mit tapasztaltak, és milyen korábbi élményre hasonlított
a frissen megélt szenzáció. Elképesztően sokféle hasonlóság, korábbi élmény, szándék
elevenedhetne így fel. Nekünk azonban a szenzációra reagálnunk kell. Véges az
idő, és alkalmazkodunk. A
tanúsejtcsoportok egy részét leintjük, és később hallgatjuk meg. Más tanúsejteket
mindig elhallgattatunk, amint szólni kívánnának. Nekik legfeljebb álom-munkánkban
jut szerep. A tanúsejtek emlékei megmaradnak – meg nem hallgatásuk vagy elhallgattatásuk
ellenére is. Ezek az emlékek, asszociációk, hasonlatosságok és a velük kapcsolatos
élményvilágunk tömege képezhetné a tudattalan élmény- és emlékvilágát. Ezek az
emlékek tehát létezhetnek. Hatalmas mennyiségű lehet egy élőlény tudattalanba
kényszerített élmény emlékvilága. A tudatos figyelem is csak véges idővel, energiával
rendelkezik, és nem ér rá, hogy mindenkit kihallgasson. A tudattalanban lévő
emlékek így életünkre és cselekedeteinkre annak ellenére hatással lehetnek, hogy
racionális, tudatos világunk nem kerül közvetlen kapcsolatba vele.
A tudattalan
ellentéte a tudatos tudat. A tudattalan emlékekkel, vélt törekvésekkel is magyarázhatjuk
cselekedeteinket. Ha nem is ésszerű, amit teszünk, racionalizáljuk viselkedésünket,
jól megindokoljuk törekvéseinket, főképp az elhibázott cselekedeteinket. Ennek
kapcsán elképzelhető, hogy a tudatos énünk hátterében meghúzódhat a tudattalan
énünk is, és valóban létezhet még a cselekedeteink fölött ítéletet mondó felettes
énünk is. E tanúsejtek halmazai elhelyezkedésétől függ a szenzációra vonatkozó
„rálátásuk”. Az élményben résztvevő sok-sok tanúidegsejt térbeli elhelyezkedése
jellemzi ezt a leegyszerűsített, decentralizált emlékezeti modellt. A tanúsejt-halmazokban
a sejtek milliárdjai egyenként őrizhetik meg a szóban forgó szenzációs tapasztalat
emlékeit. Mindegyikőjük más-más hasonló, korábbi élményhez kapcsolva adja az élmény
asszociációs lehetőségeinek sokaságát. Később majd akik közülük egy aktuális élethelyzetben
aktivizálódnak, alakítják a sejtést, a megérzést, vagy a tudatossá váló visszaemlékezést.
Asszociációs emlékeink eredetét nem könnyű kibogozni. Mégis, ritkán keletkezik
bizonytalan érzés bennem, hogy rájuk hagyatkozhatom-e. A belső figyelem
irányítója a közbeszólásra jelentkező tanúk szólamai között válogat. Akik szót
kapnak, a tudatosítható élmények fénykörébe kerülnek. A leintettekből a tudattalan
sötét alagútjában tevékenykedő négerek lesznek. Test- és agyépítésKorlát,
tükörfal, parkett és világítás. Talán ennyi a balettterem berendezése. A korlát
a partnert, a támaszt, a megkapaszkodást biztosítja. A tükörfal az önmegfigyelést
szolgálja. Kell a részletekbe menő, finom tartás- és mozgásszabályozáshoz. Nem
mindegy, hogy piruett közben hogyan tartja a táncos a kezét, merre állnak ujjai.
Mutasd a muszklidat! – mondta nagybátyám kisfiúkoromban, és tudtam, hogy
nem „mindent a szemnek, semmit a kéznek!” megtekintés, hanem feszülő karizmom
fájdalmas ropogtató minőségvizsgálata következik. Lélegzetem visszafojtottam,
és behajlítottam karom, és megfeszítettem egész testem. Felkaromon a vézna bicepsz
is megfeszült. Nem tudtam még ekkoriban izmaimat irányítottan megfeszíteni. Testépítők
attrakcióit figyelve saját testemben érzem, ahogy a versenyzők külön-külön szabályozzák
vázizmaik megfeszülését, kidudorodását. Nem irigylem érte őket. Izomrendszerünk
egyes elemeinek külön-külön kiduzzadásig való feszítése és a testépítő pózolás
nem születésünkkel adott. Gyakorlással megszerezhető képességünk. A testépítőknek
meg kellett tanulniuk, hogy testséma-érzetük agyi területeinek kis kiterjedésű
részleteire irányítsák belső figyelmüket, hogy az ezekhez kapcsolódó izmaik megfeszítését
és az izom munkáját finoman szabályozni tudják. Pózolásukban egész testük anatómiai
atlaszát láthatjuk. Ez a „szomatoszenzórium” és a motor szabályozás egészen kifinomult
összehangolásának és tudatosított manipulálásának eredménye. Vízisíelő kutyát
láttam már, de testépítő és izomzatával pózoló jószágokról még nem hallottam.
Valószínű, hogy magasszintű tudatosság kellene hozzá. Az ember absztrakt
gondolkozásában valami hasonlatosságot sejtek. Az agystruktúrán belül olyan területekre
irányított speciális figyelmem más agyi területektől pedig szándékos elválasztás
kellhet hozzá. Olyasmi ez, mint amilyen a testépítés során az izmok vonatkoztatásában
alakul ki. Absztrakt műveletekben belső balett-termünk tükörfala előtt kell gondolkodásunk
mozgását figyelnünk. Maga az absztrakció is elvont fogalom. Képzeletem figyelmét
rá tudom valamely összetevő-tartományra irányítani, és ezt meg tudom különböztetni
az egyéb képzeleti területektől. Az elvont képzetek területét szeretem magamnak
konkrét képzetek metszési területeiként „megragadhatóvá tenni”. Így tettem
ebben a mikrofejezetben is. Amikor a fogalmi gondolkodásunk hátterében megláttam
a központi idegrendszerünk anatómiai felépítésének szerkezetéből fakadó magyarázatot,
feltételeztem, hogy a hasonló idegrendszeri anatómiájú, magasabb rendű állatoktól
nincs jogunk elvitatni a hasonló képességeket. De előítéleteim működtek, és úgy
gondoltam, hogy ez az absztrakt fogalmakra nem kell, hogy kiterjedjen. Most
azt hiszem, hogy tévedtem benne. Az ember is csak hosszú ideig tartó agyépítő
tréningezés – iskolázás – után képes absztrakt fogalmak megértésére, még később
a velük való manipulációra. Ez a képesség már nem egyformán alakul ki valamennyiünkben.
Vajon ha az elefántoknak vagy csimpánzoknak az emberihez hasonló nyelvi
kultúrájuk kialakulhatna, iskolázhatnák-e ők is gyerekeiket addig, amíg a végén
Maxwell egyenleteiről beszélgetnének?! Eretnek már a kérdésfelvetés is. Mégis:
az előítéletes elutasítást fűszerezzük egy csipetnyi kétellyel!
Vissza a tartalomjegyzékhez Tovább egy másik fejezetre
|