Tudás
– tanulás nélkül
Reggel, álmosan, tizenvalahányad-magammal várakozom a
buszmegállóban. Ki-ki gondolataiba merül, vagy társával beszélget, senki sem törődik
a másikkal. Délben egy üzletben egyik reggeli útitársammal találkozom. Felismerjük
egymást, és biccentünk.
Este operába megyek. Az előadás szünetében a büfében,
nicsak: Ma már harmadszor! – örvendezéssel széles mosollyal üdvözöljük egymást.
A ráismerés, a felismerés élménye elementáris. Lehet közben egészen más a környezet,
az öltözék. A ráismerés forró nyomon működik.
Vegyük észre: egyáltalán nem
tettünk semmiféle erőfeszítést mindennek érdekében! Nem szándékoztuk egymás jellegzetességeit
megfigyelni, és tessék! A korábbi találkozás körülményeinek felidézése, az azonosítás
biztonságosan, automatikusan működik. A három független és jelentéktelen esemény
összefüggő történetté kapcsolódik össze, mely mindkettőnk számára feledhetetlenül
emlékezetes.Vajon miért, miként? Miféle az a tudás és emlékezés, mely a körülmények
zavarása és megosztott figyelmünk működése közepette is képessé tesz egymás felismerésére?
Mintha élményeinket mindent mindennel összekapcsoló hálózatra fűzné fel.
Bármely
eseményrészlet mozgósítja a korábbi, hozzá hasonló élmények arzenálját, mi pedig
a fontosnak tűnőket kiválogatjuk belőle.
Biokomputer-modellem szerint lehet,
hogy nagyjából azonos tanúsejtek egy csoportjának ismételt megszólalása, majd
a váratlan harmadszori találkozáskor harsány felkiáltása egyetlen szenzációs folyamattá
kapcsolja össze a valójában lényegtelen és összefüggéstelen eseményeket is.
Hagyományos
komputerben ugyan hogyan kell olyan adatbázist létrehozni, hogy bármilyen szempont-együttes
alapján szándékainktól függetlenül, automatikusan bekövetkezzenek a szűrések?
A szokatlan, a kecsegtető és a veszéllyel fenyegető események felléptükkor a bio-komputerben
jelzést kapnak. Milyen programot kellene írnunk komputereinknek, hogy így viselkedjenek?
Miféle számítógép és operációs rendszer lenne szükséges hozzá? Legyintenék, ha
lehetne írásban is legyinteni egyet.
Ez a tanulás nélküli tanulási mechanizmus
tudást teremt bennünk.
Aki a természetfilmeket nyitott szemmel nézi, láthatja,
hogy más élőlények is hasonlóan tanulékonyak. Mai komputereink alkalmatlanok erre
a feladatra. Párhuzamos feldolgozások rendszerében működő, emlékező sejtet tartalmazó
bio-komputer kellhet hozzá. Agynak nevezik.
Ezt modellezem a „párhuzamos”
neuron-parcellákban feldolgozott információknak keresztirányú megfigyelésével,
és feltételezem, hogy a tanúsejtek szinapszisaira, mint én testem tájaira, végtagjaimra
és azokon bekövetkezett eseményekre emlékezem.
Ők, a tanú idegsejt-parcellák
zsibongva ismerhetik fel a pillanatnyi izgalmukhoz hasonlító korábbi élményt,
keresik az egyezéseket és észlelik az eltéréseket. Az emlékezetesre így biológiai
alapon emlékezhetünk. Anatómiai felépítettségünkből fakadóan a bio-komputerünk
emlékeztet a hasonló mód jelenlévőre is, és felfigyeltet a hiányokra és a többletekre
is.
Hasonló jelenségek szolgálhatnak idegrendszeri hátteréül a hagyományos,
ismétlődő rítusok felismerésének, kitanulásának. Lehet, hogy a természetes nyelvelsajátítás
folyamataiban is így szűri ki az ember az ismétlődő szótöveket, ragokat, hangzásrészleteket,
eljárásokat, alkotóelemeket?
Az idegen nyelvekről – szubjektíven
Ahány
nyelvet tudsz, annyi ember vagy! – mondta anyám. Nem értettem, miért olyan fontos
ez neki. Én ugyan nem akartam több ember lenni. Apámnak különvéleménye volt. Szerinte
dédanyáink, hála az akkori nőnevelésnek, hét nyelven is beszéltek, és mindegyiken
szamárságokat!
Nyelvet tudni kell! – mondták, amikor első elemibe francia iskolába
íratták be szüleim bátyámat, majd engem. Fizetős iskola volt, és megerőltetéssel
járt a tandíj kifizetése, de tudtuk, hogy „nincs ennél fontosabb az életben, édes
fiam!” Bátyám meg is tanult franciául, és máig is tud.
A II. világháború után
Magyarországon mindenki számára világos lehetett, hogy a világnyelv most már csak
a francia lehet. A nemzetközi diplomácia, a politika nyelve, – de a politika közbeszólt.
Megszüntette az egyházi iskolákat, és kötelezővé tette az oroszt. Manapság a közfelfogás
szerint az angol lesz a világ nyelve és a tört angol marad a tudományé. Nemrég
még a német volt a legfontosabb idegen nyelv térségünkben.
A mostani jóslatokkal
szemben is szkeptikus maradok.
„Akármeddig hallgathatok pikulaszót, mégsem
tanulok meg pikulázni!” – mondta tudós nyelvészünk hátam mögött, és legyintett
egyet. Az idegen nyelvi szöveg hallgatásán és a ráismerésen alapuló, automatikus
nyelvtanulási módszeremre értette. A pikulázás vonatkozásában nyelvészünkkel szívesen
egyetértek. E helyről üzenem azonban, hogy a nyelvhasználat nem pikulázás, még
ha hangkeltés ez is, az is. Az emberi beszédhang keltésére szervi adottságunk,
és érzékelésére is egyazon anatómiai adottságunk van, a pikuláéra pedig nincs
ilyen. Egyébként hagyományos nyelvoktatóknak meggondolandó, hogy bármennyit pikulázik
valaki magában kottából, mégsem tanul meg tőle pikulázni.
Vissza a tartalomjegyzékhez Tovább egy másik fejezetre