Csányi Vilmos
Guríts
el egy hógolyót…, és figyeld a lavinát!
Az én generációm legtöbb
tagja felnôtt korában kezdett valamilyen nyelvet, rendszerint angolt tanulni –
változó sikerrel. Réges-régen, már a Columbia Egyetem hathetes utóképzô nyelvtanfolyamán
is túlesvén, ott álltunk Tibor barátommal Boston legnagyobb áruházában, és a vásárlókat
kedvesen eligazító hölgytôl azt szerettük volna megkérdezni, hogy merre is lehet
ágyneműt találni. No most, az ágynemű szó a legtöbb nyelvkönyvbôl hiányzik, a
mieinkben biztosan nem volt benne. Ezért a tükörfordítás módszerével kísérleteztünk
(de mi a fene lehet az a „nemű”): „bed thing”…mikor ez nem hat: „white thing”.
Szerencsétlen áldozatunknak karikára nyílt a szeme és elakadt a lélegzete, még
ma is spekulálok, mire gondolhatott szegény. Hamarosan kis tömeg vett körül bennünket,
csupa segítôkész hölgy, és versengtek a gondolatolvasásban. Végül Tibor nyert,
amikor azt magyarázta, hogy olyan dolog, amelybe a párnákat öltöztetik. Ekkor
végre valaki felsikoltott: „linen!” Hát igen … a „linen” – az a második emelet.
Sok
évvel késôbb a nyelv keletkezésével és evolúciójával kezdtem foglalkozni humánetológiai
tanulmányaimhoz,
és lassan megértettem sok-sok nyelvi kudarcom okát.
Tanáraim
egy képtelen elmélet alapján tanítottak. Ez valahogyan úgy szólt, hogy adva van
a szabályok rendszere, a nyelvtan meg párezer szó. Ezeket gyorsan meg kell tanulni,
és már ömlik is majd belôlem a sok helyesen elgondolt mondat jelen, múlt és jövô
idôben, nem számítva a feltételes múltat és a befejezett jövôt …
Istenem,
a nyelvet a gyerekek nem így tanulják, és mégis megtanulják alig egy év alatt.
A gyerekek hólabda- módszerrel tanulnak. Megtanulják, hogy „add”, és ezzel, meg
még néhány fontos szóval, mint csoki, víz, kifli szinte minden, az adott pillanatban
fontos dolgot el tudnak érni: csokit, vizet, kiflit. Ez az a kicsi hólabda, amelyet
elkezdenek gurítani. Remekül kiegészíti ezeket néhány név: mama, papa, baba; néhány
mutatószó: ki, be, oda, ide, és már valóságos társalgást folytatnak. A hólabda
fokozatosan hízik, mindig azok a szavak ragadnak rá, amelyekre éppen szükség van,
amelyeknek ezért értelmük, jelentésük van. Labda, asztal, jár, megy, stb. Ebbôl
a pár szóból már jól meg lehet élni. „Ide a labdát!”, „Mama ide”, „baba ki”, „baba
oda megy” … hát ez a gyerek már beszél!
Ha jól megfigyeljük, hogy egy ilyen
villámgyorsan tanuló baba miként is beszél, kiderül persze, hogy a dolog sokkal
összetettebb. Amit a baba akar, az nem is a beszéd maga, hanem egy adott helyzetben
valamilyen kívánatos akció lehetôségének a megteremtése. És ehhez mindenféle eszközt
fel lehet használni, lehet mutogatni, bólogatni, szavakkal dirigálni. Valamiféle
„szociális megértésrôl” van itt szó. A baba állandóan figyeli környezetét. Már
pontosan tudja, hogy mit kaphat ettôl a környezettôl, és a gyorsabb, hatékonyabb
működtetés érdekében hajlandó szavakat, szavak kombinációit használni. A szavakból,
akciókból, a tárgyak és helyzetek emlékképeibôl kialakul egy kapcsolathálózat,
és a nyelvtudás tulajdonképpen ennek a hálózatnak a használata. Nincsenek itt
elkülönült szabályok, csupán sokszor ismételt gyakorlat és az agynak az a képessége,
hogy a hálózat egyes elemeit felhasználva a kívánságtól eljusson a kielégülést
nyújtó akcióig. (Amit a nyelvészek nyelvtanként ismernek, az a nyelvészek által
konstruált modell errôl az agyi működésrôl, nem maga a valóság.
Az emberiség
sok tízezer évig beszélgetett nyelvtani ismeretek nélkül).
Az elme
arra is képes, hogy a hálózatot folyamatosan kiegészítse új elemekkel. Ezt
természetesen akkor tudja a leghatékonyabban megtenni, ha a hálózat új elemeit
az új szavakat, az új megoldásokat, az új akciókat a már meglévô hálózathoz közvetlenül
hozzáillesztheti. A hálózat úgy növekedik, mint egy hólabda, egyre sebesebben,
egyre több helyen lehet új elemeket hozzákapcsolni. Egy idegen nyelvet már jól
beszélôk tudják, hogy milyen gyorsan és hatékonyan tanul meg az ember valamit
pusztán egy adott helyzet felismerésébôl. A „linen” szót nekem késôbb sohasem
kellett megnéznem a szótárban.
Hogyan kell ezek alapján nyelvet tanítani?
Valószínűleg
pontosan úgy, ahogy ezt Gyuri barátom teszi. Végy egy kevés szót meg egy élethelyzetet,
és csinálj belôlük egy akció-szemantikai hálózatot!
Vagyis járd be az összes
lehetséges utat, használd a szavakat változatosan, ne törôdj a nyelvtannal, csak
azzal, hogy ami elhangzik, értelmes legyen. A többit bízd rá az elmére! Ha az
elme tulajdonosának csak egy egészen pici hajlandósága van a tanulásra, akkor
elegendô ismétlés után szép nagy hólabdája lesz, melyet csak gurítani kell tovább,
és ragadnak rá a szavak, mondatok, akciók.
95. november
Tovább
a következő cikkhez |Vissza a
tartalomjegyzékhez